MSN 1
Musica Sacra Nova 1, 2007
Autor: red. Marcin Łukaszewski | |
OD REDAKCJI
Do rąk Państwa przekazujemy pierwszy numer rocznika „Musica Sacra Nova”. Cele, jakie sobie stawiamy, to prezentacja najnowszych wyników badań o muzyce sakralnej, zwłaszcza współczesnej. Dotąd nie powstało czasopismo o podobnych założeniach. Zamierzamy być także otwarci na inne zagadnienia związane z szeroko rozumianym pojęciem sacrum. Periodyk będzie miał charakter interdyscyplinarny i obok zagadnień muzycznych podejmować będzie także problematykę sacrum w sztuce, literaturze, a także tematykę filozoficzną, teologiczną, historyczną, czyli – ogólnie rzecz ujmując – sprawy związane z szeroko pojętą myślą humanistyczną w jej uniwersalnym wymiarze. Zakładamy również elastyczność od przyjętych założeń. Stąd w numerze obecność tekstów nieco odbiegających od podstawowej tematyki, rozważania o muzyce dawnej, a także o współczesnej lecz niekoniecznie sakralnej. Interesującym zagadnieniem wydają się być wzajemne związki i różnice, oddziaływania muzyki dawnej na nową, siła tradycji i jej wpływ na współczesność, interpolacje, dialogi, konteksty, konotacje. Pragniemy poruszać nie tylko tematy kultury wysokiej, zagadnienia związane z muzyką znanych kompozytorów, czy poważne problemy naukowe, ale także przybliżać wątki mniej znane, często o znaczeniu i zasięgu lokalnym. Całość dopełniają recenzje, sprawozdania i wywiady. Pismo „Musica Sacra Nova” pragnie być również otwarte na współpracę z autorami młodego pokolenia, umożliwiać im zaistnienie w środowisku naukowym poprzez publikację artykułów lub fragmentów celniejszych prac doktorskich i magisterskich. Mówiąc o muzyce sakralnej należy wpierw dokonać rozróżnienia podstawowych pojęć, często traktowanych jako tożsame, niekiedy błędnie interpretowanych. Szereg artykułów zamieszczonych w niniejszym zeszycie poświęcono problematyce nawiązującej do tytułu pisma, a więc wątkom religijnym w muzyce XX wieku. Pragniemy wyrazić wdzięczność wszystkim Autorom, którzy podjęli z nami współpracę, okazali nam zaufanie i udostępnili swoje teksty do zamieszczenia w pierwszym, inicjalnym numerze czasopisma. Szczególną wdzięczność winni jesteśmy gronu fachowców – wybitnych przedstawicieli nauki polskiej, którzy zgodzili się wesprzeć inicjatywę powołania rocznika swoim autorytetem, zasiadając w Radzie Naukowej. Mamy nadzieję, że „Musica Sacra Nova” spotka się z życzliwym zainteresowaniem Czytelników i środowiska naukowego. Zapraszamy do lektury!
R e d a k c j a:
Marcin Tadeusz Łukaszewski – redaktor naczelny
SPIS TREŚCI NUMERU 1 / 2007 [artykuły]
HANNA KOSTRZEWSKA Muzyka sakralna – próba definicji
MARCIN TADEUSZ ŁUKASZEWSKI Wokół pojęcia sacrum w muzyce
PATRYK RÓŻYCKI Próba filozoficznej interpretacji pojęcia musica sacra
ANDRZEJ ZAJĄC Muzyka sakralna w encyklice Piusa XII „Musicae sacrae disciplina”
a soborowa koncepcja muzyki liturgicznej
ANDRZEJ ZAJĄC Jan Paweł II a świat sztuki – refleksje na kanwie lektury
papieskiego „Listu do Artystów”
LESZEK MATEUSZ GORECKI Odnowa cecyliańska na ziemiach polskich
MARIUSZ KLIMEK Liturgiczne funkcje muzyczne: kantor i psałterzysta.
Historia i teraźniejszość
FRANCISZEK KUBICKI Zarys dziejów polskiej muzyki religijnej po 1945 roku
TERESA DOROŻAŁA-BRODNIEWICZ Inspiracje religijne w twórczości organowej Feliksa Nowowiejskiego
ALEKSANDRA ADAMSKA-OSADA Zarys życia, twórczości i duchowości Romana Maciejewskiego
KATARZYNA MUSIAŁ Kolęda w twórczości Witolda Lutosławskiego
KATARZYNA SZYMAŃSKA-STUŁKA Sacrum w muzyce Andrzeja Panufnika
MAGDALENA DZIADEK Utwory religijne Andrzeja Dziadka
ALICJA GRONAU Uniwersalizm przekazu w indywidualnej formie
MARIAN BORKOWSKI Pięć refleksji o sztuce kompozycji
TADEUSZ KOBIERZYCKI Nowa muzyka – w stronę antropologii sztuki
MARIA FOGLER Doktor Faustus a filozofia nowej muzyki
RENATA SKUPIN W poszukiwaniu sacrum. O poetyce muzycznej i duchowości Giacinto Scelsiego
MICHAŁ SZULAKOWSKI Zarys życia, twórczości i elementy stylu kompozytorskiego Guillaume’a Dufaya
MICHAŁ SZULAKOWSKI Elementy ewolucji stylu w mszach z cantus firmus Guillaume’a Dufaya. Znaczenie technik integrujących cykle
PRZEMYSŁAW PIEKUTOWSKI Problematyka suit Johanna Jacoba Frobergera w kontekście twórczości Frescobaldiego i klawesynistów francuskich
SEBASTIAN ADAMCZYK Zarys rozwoju praktyki alternatim w aspekcie jej znaczenia dla rozwoju muzyki organowej
MARIETTA KRUZEL-SOSNOWSKA Ekspresja w muzyce organowej, czyli jak ożywić martwy instrument
ANNA SZARAPKA Nestorzy bydgoskich organistów: Szczepan Jankowski i Mieczysław Kowalski
MIECZYSŁAWA DEMSKA-TRĘBACZ Muzykalnego ziemianina ekspresje wiary
ŁUCJA SALA Twórczość kompozytorów polskich na Międzynarodowym Festiwalu
Muzyki Sakralnej Gaude Mater 1991-2005
TOMASZ WALEWSKI Dzieje Konkursu Młodych Kompozytorów Musica Sacra
MICHAŁ JANOCHA Pictura sacra nova et vetera
PIOTR URBAŃSKI Antropocentryzm vs. humanizm w twórczości Janusza St. Pasierba
AGNIESZKA MUSZYŃSKA Rola muzyki w życiu i dziełach Gabriele D’Annunzio
NORBERT WÓJTOWICZ Pojęcie i funkcjonowanie stereotypu. Dychotomiczny obraz masona
ze szczególnym uwzględnieniem autostereotypu polskich „braci” u progu II RP
Wróć |