MSN 2
Musica Sacra Nova 2, 2008
Autor: red. Marcin Łukaszewski | |
Artykuły
MARCIN TADEUSZ ŁUKASZEWSKI Kalendarium życia, twórczości i działalności Mariana Borkowskiego
MAŁGORZATA WASZAK Marian Borkowski – na ścieżkach sonoryzmu
VIOLETTA PRZECH „Fortepian sonorystyczny” w twórczości Mariana Borkowskiego: Fragmenti, Selection for 5, Speranza, Dialoghi
MIECZYSŁAWA DEMSKA-TRĘBACZ Izochronia Mariana Borkowskiego
WALENTYNA WĘGRZYN-KLISOWSKA Kolorystyczna rola perkusji w twórczości Mariana Borkowskiego
ROMAN LASOCKI Problemy wykonawcze w Images II na dowolny instrument smyczkowy,
w wersji na skrzypce solo
WALDEMAR MIKSA Od liryki do symboliki – słowo w twórczości kompozytorskiej Mariana
Borkowskiego
ALICJA GRONAU-OSIŃSKA Działalność pedagogiczna Mariana Borkowskiego
MAGDALENA DZIADEK Marian Borkowski o Webernie
ARTUR CIEŚLAK Laboratorium Muzyki Współczesnej 1985-2007. Fakty – liczby – zestawienia
KRZYSZTOF BACULEWSKI Muzyczne podróże Mariana Borkowskiego – 1972
BOHDAN POCIEJ O muzyce Mariana Borkowskiego
TADEUSZ KOBIERZYCKI Marian Borkowski – jego twórczość muzyczna i szkoła kompozytorska
MARCIN PRZYBYŁEK Muzyka światła i cienia
DOROTA DYWAŃSKA Myśli na temat twórczości Mariana Borkowskiego
DOROTA DYWAŃSKA Po koncercie kompozytorskim prof. Mariana Borkowskiego
WOJCIECH NOWIK Postawa twórcza Mariana Borkowskiego w perspektywie koncepcji Rudolfa
Réti’ego
CEZARY ŻECHOWSKI Musica Speranza
OD REDAKCJI
Do rąk Czytelników oddajemy drugi numer rocznika „Musica Sacra Nova” – pisma poświęconego muzyce sakralnej i myśli humanistycznej. Twórcom czasopisma przyświecała idea, aby kolejne jego numery były poświęcone na przemian różnym zagadnieniom lub miały charakter monograficzny. Z tego względu drugi zeszyt dedykowany został w całości Profesorowi Marianowi Borkowskiemu, wybitnemu kompozytorowi, pedagogowi, pianiście, muzykologowi, animatorowi życia muzycznego, który w bieżącym roku obchodzi podwójny jubileusz 50-lecia pracy artystycznej i 40-lecia pracy pedagogicznej. W przyszłym zaś roku obchodzić będzie jubileusz 75-lecia urodzin. To dobry moment na podsumowania dotyczące Jego dorobku twórczego i pracy zawodowej, prowadzonej z sukcesem na wielu płaszczyznach. Marian Borkowski jest mistrzem i niekwestionowanym autorytetem nie tylko dla licznego grona swoich wychowanków (magistrów, doktorów i doktorów habilitowanych w dziedzinie kompozycji), ale także dla muzyków innych specjalności (często wykonawców Jego dzieł).
Idea przygotowania niniejszego opracowania zrodziła się przed kilku laty. Studia nad twórczością Mariana Borkowskiego miały objąć reedycje tekstów o Nim, rozproszonych w różnych zeszytach naukowych i czasopismach. Tych artykułów zebrało się już sporo. Warto było je powtórnie przypomnieć Czytelnikom w postaci wspólnego, skondensowanego wydawnictwa. Te teksty stanowią tylko część zawartości tomu. Obok nich prezentujemy nowe artykuły, napisane specjalnie z myślą o prezentowanym wydawnictwie. Sylwetka twórcza Mariana Borkowskiego przedstawia się w nich z różnych punktów widzenia: obok ujęć czysto analitycznych (także różnorodnych), spotykamy ujęcia natury filozoficzno-estetycznej, humanistycznej. Niektóre teksty omawiają twórczość Jubilata, w innych autorzy koncentrują się na przedstawieniu dziejów życia Kompozytora, Jego działalności pedagogicznej i organizacyjnej, jak również na problemach wykonawczych Jego muzyki.
Podobnie, jak w poprzednim numerze, tak i tym razem na końcu tomu zamieszczamy recenzje i sprawozdania, będące stałym działem czasopisma „Musica Sacra Nova”. Autorzy informują o wybranych nowościach płytowych, książkowych i przedstawiają relacje z różnych imprez artystycznych.
Pragnę wyrazić wdzięczność wszystkim Autorom za nadesłanie nowych tekstów, poświęconych życiu i twórczości prof. Mariana Borkowskiego oraz za zgodę na reedycję artykułów wydanych przed laty. Przede wszystkim dziękuję Profesorowi Marianowi Borkowskiemu za wnikliwą lekturę całego materiału, korekty, uzupełnienia i życzliwe wsparcie w pracach nad tą publikacją.
Mam nadzieję, że prezentowana publikacja spotka się z życzliwym zainteresowaniem Czytelników i stanie się przyczynkiem i zachętą do dalszych badań nad twórczością Mariana Borkowskiego.
Marcin Tadeusz Łukaszewski
Wróć |