Bartosz Kowalski
Bartosz Kowalski, pseudonim Bartmuz; kompozytor; ur. 7 marca 1977, Warszawa. Naukę kompozycji rozpoczął w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej w Warszawie pod kierunkiem Sławomira Czarneckiego. Następnie studiował w klasie kompozycji Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. W 1997 otrzymał stypendium artystyczne Ministra Kultury i Sztuki. Swoje umiejętności doskonalił podczas warsztatów w Musikhochschule Stuttgart prowadzonych przez Matiasa Hermana i Marka Chołoniewskiego. W 2002 uczestniczył w Międzynarodowym Seminarium Przedstawicieli Katedr Kompozycji Wyższych Uczelni Muzycznych Krajów Europy Centralnej.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich: w 1996 otrzymał wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Młodzieży Szkół Średnich w Tarnowie za Kwartet smyczkowy nr 1 (1996); w 1997 – wyróżnienie na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” w Częstochowie za Zdrowaś Mario na chór mieszany (1997), Grand Prix, Rydwan Apollina oraz stypendium zagraniczne u Matiasa Hermana w Musikhochschule Stuttgart na V Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Szkół Średnich im. Andrzeja Krzanowskiego za utwór Domine Jesu na chór mieszany (1997) oraz II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na V Ogólnopolskim Młodzieżowym Konkursie Kompozytorskim w Tarnowie za Tchnienie wiosny na orkiestrę smyczkową (1997); w 1998 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) na III Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Domine Deus na chór mieszany (1997) oraz III nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów w Tarnowie za Etiudę na kwintet fortepianowy (1997); w 1999 – I nagrodę (ex aequo) na 41 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Studium Przestrzeni na wielką orkiestrę smyczkową (1999); w 2000 – I nagrodę (ex aequo) na V Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Sanctus Dominus Deus Sabaoth na chór mieszany (2000); w 2001 – I nagrodę (ex aequo) na 43 Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Sny o przeobrażeniach materii na taśmę (2001) oraz I nagrodę na VI Konkursie Młodych Kompozytorów „Musica Sacra” za Lacrimosę na chór mieszany (2001); w 2002 – IV nagrodę na VIII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Kazimierza Serockiego za Symfonię okręgów na orkiestrę symfoniczną (2002) oraz I nagrodę (nagroda Rektora Akademii Muzycznej w Warszawie) na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych za Kwintet na instrumenty dęte blaszane (2001); w 2004 – I nagrodę na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Stadium for piano and string quartet (2003); w 2005 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za Crucifixus et Resurrexit na chór mieszany (2005); w 2006 – I nagrodę za Symfonię nr 2 (2006) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Jego Symfonia okręgów (Symphony of the Circles) została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury w Zagrzebiu do wykonania na Światowych Dniach Muzyki „Chorwacja 2005”, corocznym festiwalu organizowanym przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej.
Utwory Bartosza Kowalskiego-Banasewicza wykonywane były w kraju i za granicą m.in. przez Polską Orkiestrę Radiową, Chór „Schola Cantorum Gedanensis”, zespół „Chamberbrass” i wiele innych. Jego twórczość obejmuje zarówno muzykę symfoniczną i kameralną, jak również muzykę elektroniczną oraz filmową. Poza twórczością kompozytorską ma w swym dorobku także szereg aranżacji i instrumentacji dzieł zarówno muzyki poważnej, jak i rozrywkowej.
Brał udział w pracach jury konkursów kompozytorskich organizowanych w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Józefa Elsnera w Warszawie i Konkursu „Musica Sacra”, a jako instrumentalista improwizujący – w rozmaitych koncertach, performansach i instalacjach.
Wróć |