Benedykt Konowalski
Płyty: Benedykt Konowalski - Three forms, MSE 024/025, 2010 Urodzony 21 III 1928r., dyrygent, kompozytor, pedagog, profesor zwyczajny. W 1952 r. ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Równocześnie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie w 1953 r. ukończył Wydział Pedagogiczny, w 1960 r. Wydział Kompozycji w klasie prof. Jana Matlakiewicza i prof. Tadeusza Szeligowskiego, a w 1964 r. – Wydział Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Od 1966 r. pracował w PWSM w Warszawie (później – Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, dziś – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), jako wykładowca, w latach 1973-1974 jako prodziekan Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, od 1976 r. – docent, od 1978 do 1998 – kierownik Sekcji Dyrygentury Orkiestr Dętych. W latach 1984-1987 pełnił funkcję prorektora Akademii Muzycznej, w 1987 r. został profesorem nadzwyczajnym, a w 1992r. – profesorem zwyczajnym. Wykształcił 33 absolwentów, był recenzentem kilku przewodów doktorskich oraz promotorem około 50 prac magisterskich i kwalifikacyjnych na tytuł profesora. Od 1954 r. koncertuje jako dyrygent z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich (między innymi: P. Perkowskiego, W. Rudzińskiego, T. Bairda, T. Paciorkiewicza, K Sikorskiego, W. Żuławskiego). Nagrał szereg programów TV, audycji radiowych i płyt, m. in. z Wielką Orkiestrą Symfoniczną PRiTV w Katowicach oraz z Filharmonią Warszawską. Jego utwory zostały nagrane w kraju i za granicą na około 30 płytach (7 płyt autorskich). Przygotował szereg spektakli muzycznych w teatrach dramatycznych, teatrach muzycznych i operetkach. Działalność kompozytorską rozpoczął w 1960 r. operą studencką "Album Chagalla" (do libretta J. Gałkowskiego i B. Choińskiego). Jako kompozytor jest autorem ponad 250 opusów, wśród których znajdują się m.in.: l9 symfonii ( w tym 3 requiem), 39 koncertów, 5 symfonii organowych, 7 oratoriów, operowy dyptyk, ponad 100 utworów kameralnych, utwory chóralne, suity, muzyka: wokalna, wokalno – instrumentalna i baletowa oraz utwory o charakterze pedagogicznym dla dzieci i młodzieży.Ponad 50 opusów wydano drukiem zarówno w Polsce jak i za granicą. Wiele z wymienionych utworów wykonywano na koncertach i festiwalach w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, m. in. w Düseldorfie i Kolonii (Niemcy), St. Petersburgu (Rosja), Salzburgu (Austria), Londynie (Anglia), Tallinie (Estonia) i Sofii (Bułgaria), Paryż (Francja) oraz Ameryki Północnej, m.in. w Rochester, Washington, Indianapolis, Richmond (USA) i Mexico City (Meksyk), a także w Azji - w Pusan (Korea Płd.), Singapur (Republika Singapuru). Brał udział w wielu międzynarodowych sympozjach i kongresach naukowych, m.in. w Kopenhadze, Rzymie, Londynie, Paryżu, Buenos Aires, Montrealu, Madrycie, Budapeszcie, Berlinie, Pradze i Cannes. Pełnił ważne funkcje organizacyjne: był prezesem Sekcji Muzyki Popularnej Związku Kompozytorów Polskich, przewodniczącym Komisji Wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich, arbitrem Komisji Prawa Autorskiego Ministerstwa Kultury i Sztuki, członkiem Zarządu Stowarzyszenia Zaiks, członkiem Rady Stowarzyszenia Zaiks, przewodniczącym Komisji Repartycyjnej Stowarzyszenia Zaiks, członkiem Prezydium Stowarzyszenia Zaiks i członkiem Komisji Stypendiów Ministerstwa Kultury i Sztuki. Był także współzałożycielem Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej w Warszawie oraz przewodniczącym kolegium redakcyjnego. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów muzycznych w kraju i za granicą. Został laureatem konkursów kompozytorskich, m.in. Stanisława Wiechowicza (1968), Oddziału Warszawskiego ZKP (1990), im. Feliksa Nowowiejskiego (1996) i im. Grażyny Bacewicz (1999). Za wybitną i wszechstronną działalność twórczą, artystyczną, pedagogiczną i społeczną otrzymał szereg nagród, odznaczeń i wyróżnień: nagrody Ministra Kultury i Sztuki (1977, 1987), Ministra Obrony Narodowej (1985), Prezesa Rady Ministrów (1979 - I stopnia i 1987 - II stopnia) oraz Rektora Akademii Muzycznej (1980, 1997). Odznaczono go m. in. Krzyżem Kawalerskim OOP, Krzyżem Oficerskim OOP, Honorową Odznaką Stowarzyszenia ZAiKS, Złotą Odznaką Honorową za Zasługi dla Warszawy, Odznaką "Zasłużony Działacz Kultury", Medalem za Zasługi w Wojsku Polskim, Orderem Polonia Mater Nostra Est od Społecznej Fundacji Pamięci Narodu Polskiego za Szczególne Zasługi dla Narodu i Państwa Polskiego (1998), Medalem 80 lat Niepodległości Polski (1998), Medalem w uznaniu zasług dla kultury polskiej i działalności na rzecz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2009) oraz Srebrnym Medalem – Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS (2009).
Ważniejsze kompozycje: Muzyka na skrzypce solo i instrumenty perkusyjne (1962), Uwertura koncertowa na orkiestrę (1962), Freski na orkiestrę (1964), Pokój oratorium na tenor, bas solo, chór męski i orkiestrę symfoniczną (1964), Fantazja na trąbkę solo i orkiestrę symfoniczną (1969), Etiuda na orkiestrę (1977), Rapsod Grunwaldzki na tenor, bas, chór męski. balet i orkiestrę symfoniczną (1978), Wiedeńska wiktoryja na sopran, tenor, chór męski, balet i orkiestrę symfoniczną (1978), Nike Varsoviensis, oratorium na sopran, bas, chór mieszany, chór męski, narratora i wielką orkiestrę symfoniczną (1981), Brewerie na orkiestrę (1982), Victoria regis, partita na puzon i organy (1984), Po kim biją dzwony ranne – cykl pieśni na baryton i zespół instrumentalny (1982), Pieśni przychodzących, cykl pieśni na sopran i fortepian (1984), Koncert na flet i orkiestrę smyczkową (1987), Kwintet fortepianowy (1988), Double Concerto for two trombons, percussion instruments and string orchestra (1989), Wampum na flet i fortepian (1989), Koncert na orkiestrę symfoniczną (1990), Śmierć na Mont Blanc na wiolonczelę i fortepian (1990), Koncert na altówkę i orkiestrę (1991), Tren pamięci Grażyny Bacewicz na skrzypce solo i orkiestrę (1992), Victoria regis, oratorium na puzon, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1992), Symfonia requiem nr 1 "Titanic" na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1992), Koncert podwójny na mezzosopran (klarnet), flet i orkiestrę smyczkową (1992), Zagłada Sodomry i Gomory, symfonia na organy i perkusję (1992), 4 symfonie organowe: I - Katedra Notre Dame (1992), II Archikatedra św. Jana w Warszawie (1993), III - Katedra królewska na Wawelu (1993), IV-Katedra św. Wita w Pradze (1993), Scherzo warszawskie na orkiestrę kameralną (1993), Koncert na fagot, perkusję i orkiestrę smyczkową (1993), Tren pamięci Grażyny Bacewicz na skrzypce i fortepian (1993), Koncert na róg, perkusję i orkiestrę smyczkową (1994), Symfonia requiem nr 2 ,,Heweliusz" na skrzypce solo, kontrabas solo i orkiestrę (1994), Koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (1994), Symfonia nr 3 "Sykstyńska" (1995), Koncert potrójny na fortepian, kontrabas, perkusję solo i orkiestrę smyczkową (1995), Śmierć na Mont Blanc na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1995), Koncert poczwórny na 4 perkusje i orkiestrę (1996), Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1996), Koncert na osiem wiolonczel (1997), Symfonia nr 4 ,,Bazylika św. Stefana w Budapeszcie" (1997), Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową (1997), Koncert na trąbkę, perkusję i orkiestrę smyczkową (1997), Mały koncert dla dużych dzieci na dwie orkiestry smyczkowe (1997), Symfonia nr 5 "Galaktyka Andromedy" na chór żeński i orkiestrę symfoniczną (1998), Koncert poczwórny na puzon (wiolonczelę), fortepian i dwie perkusje (1998), Sinfonia sacra nr 6 na wiolonczelę, kontrabas i orkiestrę smyczkową (1998), Koncert na kontrabas i orkiestrę smyczkową (1998), Capriccio na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999), Rapsodia polska na skrzypce i fortepian (1999), Ballada na altówkę i fortepian (1999), Suita polska na orkiestrę (1999), Symfonia nr 7 "Tatrzańska" na wielką orkiestrę (1999), Symfonia nr 8 "Koncertująca" na fortepian, dwie perkusje i orkiestrę smyczkową (1999), Koncert podwójny na dwie altówki i orkiestrę smyczkową (1999), Ecce homo - filius Dei, oratorium na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2000), Koncert na obój i orkiestrę smyczkową (2000), Nostalgia na altówkę i wibrafon (2000), Muzyka na orkiestrę smyczkową (2000), Missa brevis na chór mieszany i zespół instrumentalny (2000), Kwartet gandawski na kwartet smyczkowy (200l), Symfonia nr 10 ,,Ekumeniczna" na wielką orkiestrę symfoniczną (200l), Koncert na harfę i orkiestrę smyczkową (200l), Koncert potrójny na 3 wiolonczele (200 l), Koncert podwójny na fortepian, akordeon i orkiestrę smyczkową (200l), Umschlagplatz rok 1943 na puzon solo (2002), Amor vincit omnia, fantazja na skrzypce i wibrafon (2002), Symfonia nr 11 ,,Pastoralna" (2002), Fanfara ku czci św. Andrzeja Boboli na zespół instrumentów dętych (2002), Symfonia nr 12 "Warszawska" (2002-2003), Chanson triste pour clarinette, violon et violoncelle (2003), Tren pamięci Karola Szymanowskiego na sopran solo i kwartet smyczkowy (2003), Koncert na orkiestrę symfoniczną nr 2 (2003), Koncert na róg i orkiestrę smyczkową nr 2 (2003), Poemat koreański na orkiestrę dętą (2003), Niebo na baryton solo i trio fortepianowe (2003), Wokaliza – Koncert na sopran i orkiestrę smyczkową (2003), Symfonia nr 13 ,.Katharsis" na sopran, alt, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2003-04), Koncert na osiem puzonów (2004), Koncert na puzon (lub kontrabas) i orkiestrę smyczkową (2004), Kwintet Dawidowy - Dziękczynienie za wybawienie od śmierci na baryton solo i kwartet puzonowy (2004), Requiem -Varsoviae na sopran, bas, narratora, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2005), IV Kwartet smyczkowy (2005), Lacrimosa na sopran solo i chór mieszany (2005), Symfonia nr 14 „Koncertująca" na flet, klarnet, marimbafon i orkiestrę smyczkową (2005). Dedykacje- In memoriam: Gustaw Mahler, Piotr Czajkowski, Ludwig van Beethoven, Fryderyk Chopin – cztery pieśni na bas, baryton i orkiestrę smyczkową (2006), Rapsodia góralska na orkiestrę smyczkową (wersje II) (2006), Stabat Mater na sopran, alt solo i orkiestrę smyczkową (2006), Alien na orkiestrę smyczkową (2006), Symfonia nr 16 „Koncertująca” na saksofon, trąbkę, róg, puzon i orkiestrę smyczkową (207), Koncert podwójny na dwa oboje i orkiestrę smyczkową (2007), Trio koncertujące na fortepian, altówkę i saksofon altowy (2007), Fantasmagoria na fortepian (2007), Symfonia nr 17 „Polska” na orkiestrę symfoniczną (2007), Operowy dyptyk biblijny: „Arka Noego” i „Zagłada Sodomy i Gomory” (2007-2008), Mont Everest na kontrabas solo (2008), V Kwartet smyczkowy „Koncertujący” (2008),Człowieczy los, oratorium na sopran, alt, tenor, bas solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2008-2009), El sistema poemat symfoniczny (2009).
Płyty:
Wróć |